बुधवार, 7 अप्रैल 2021

कुरुक्षेत्र के युद्ध स्थल में सैन्य निरीक्षण ब्लॉक 8 9 10 और 11

 श्रीमद् भगवतगीता में दुर्योधन गुरु द्रोणाचार्य को अपनी विशाल सेना के बारे में बताना प्रारंभ करता है और अपने अंदर के भय को अपने झूठे अहंकार के नीचे दबाना चाहता है। वह पूरी तरह से पितामह भीष्म और गुरु द्रोणाचार्य के ऊपर निर्भर था क्योंकि जब तक यह दोनों उसकी सेना का संचालन कर रहे हैं तब तक उसकी विजय निश्चित है क्योंकि यह दोनों इतने महान योद्धा हैं कि इनका मुकाबला इस धरती पर कोई नहीं कर सकता। पितामह भीष्म जो कि अंतिम कुरु हैं और इनके गुरु परशुराम जैसे महान गुरु हैं उनका मुकाबला कोई कर ही नहीं सकता  जिन के बाण गंगा की बहती धारा को भी रोक सकते थे। चारों दिशाओं में जिन का डंका बजता था ।वह कभी किसी युद्ध में पराजित नहीं हुए थे इसलिए उनकी इस गाथा को दुर्योधन गुरु द्रोणाचार्य को बखान कर रहा है। उसने यह सोच रखा है कि जिस प्रकार पितामह भीष्म और गुरु द्रोणाचार्य द्युत क्रीडा के समय चुप थे और द्रौपदी वस्त्र हरण के समय भी वह चुप थे।  जब भी उन्होंने मेरा साथ दिया था चुप रह कर और अब भी युद्ध में मेरी सेना का प्रतिनिधि करके मेरा साथ दे रहे हैं इसलिए वह अपनी जीत के प्रति आश्वस्त सा लग रहा था।

                श्रीमद भगवत गीता के श्लोक 8 9 10 और 11 में दुर्योधन अपनी सेना के महारथियों का वर्णन करते हुए गुरु द्रोणाचार्य से कहता है कि  -  मेरी सेना में स्वयं आप भीष्म पितामह करण कृपाचार्य कुलगुरू अश्वत्थामा विकरण तथा सोमदत्त का पुत्र भूरिश्रवा आदि है जो युद्ध में सदैव विजई रहे हैं ऐसे अन्य अनेक वीर भी हैं जो मेरे लिए अपना जीवन त्याग करने के लिए उद्धत हैं वह विविध प्रकार के हथियारों से सुसज्जित हैं और युद्ध विद्या में निपुण हैं। हमारी शक्ति अपरिमेय है और हम सब पितामह द्वारा भली-भांति संरक्षित हैं जबकि पांडवों की शक्ति भीम द्वारा भली-भांति संगठित होकर भी सीमित है। अतः सैन्य व्यू  में अपने-अपने मोर्चों पर खड़े रहकर आप सभी भीष्म पितामह को पूरी पूरी सहायता दे।

  तात्पर्य  -   श्लोक 8 9 10 और 11 का तात्पर्य इस प्रकार है -  दुर्योधन और अद्वितीय युद्ध वीरों का उल्लेख करता है जो सदैव विजई होते रहे हैं।  विकर्ण दुर्योधन का भाई है अश्वत्थामा द्रोणाचार्य का पुत्र हैं और  सौंमदत्ती   या भूरिश्रवा बहिलको के राजा का पुत्र है करण अर्जुन का आधा भाई है क्योंकि वह कुंती के गर्भ से राजा पांडु के साथ विवाहित होने के पूर्व उत्पन्न हुआ था। कृपाचार्य की जुड़वा बहन कृपि द्रोणाचार्य को ब्याही थी ।जहां तक अन्यो का यथा जयद्रथ कृतवर्मा तथा शल्य  का संबंध है ।वह सब दुर्योधन के लिए अपने प्राणों की आहुति देने के लिए तैयार रहते थे ।दूसरे शब्दों में यह पूर्व निश्चित है कि वह अब पापी दुर्योधन के दल में सम्मिलित होने के कारण कुरुक्षेत्र के युद्ध में मारे जाएंगे ।निसंदेह अपने मित्रों की संयुक्त शक्ति के कारण दुर्योधन अपनी विजय के प्रति आश्वस्त था यहां पर दुर्योधन ने तुलनात्मक शक्ति का अनुमान प्रस्तुत किया है वह सोचता है कि अत्यंत अनुभवी सेनानायक भीष्म पितामह के द्वारा विशेष रूप से संरक्षित होने के कारण उसके सशस्त्र सेनाओं की शक्ति अपरिमेय है दूसरी और पांडवों की सेनाएँ सीमित हैं। क्योंकि उनकी सुरक्षा एक कम अनुभवी नायक भीम द्वारा की जा रही है। जो भीष्म की तुलना में नगण्य है। दुर्योधन सदैव भीम से ईर्ष्या करता था क्योंकि वह जानता था कि यदि उसकी मृत्यु कभी हुई भी तो वह भीम के द्वारा ही होगी किंतु साथ ही उसे दृढ़ विश्वास था कि भीष्म की उपस्थिति में उसकी विजय निश्चित है क्योंकि भीष्म कहीं अधिक उत्कृष्ट सेनापति हैं ।वह युद्ध में विजई होगा यह उसका दृढ़ निश्चय था ।भीष्म पितामह के शौर्य की प्रशंसा करने के बाद दुर्योधन ने सोचा कि कहीं अन्य योद्धा यह ना समझ ले  कि उन्हें कम महत्व दिया जा रहा है अतः दुर्योधन ने अपने सहज कूटनीतिक ढंग से स्थिति संभालने के उद्देश्य से उपयुक्त शब्द कहे  - उसने बलपूर्वक कहा है कि भीष्मा देव निसंदेह महानतम योद्धा हैं किंतु अब वृद्ध हो चुके हैं अतः प्रत्येक सैनिक को चाहिए कि चारों ओर से उनकी सुरक्षा का विशेष ध्यान रखें हो सकता है कि वह किसी एक दिशा में युद्ध करने में लग जाए और शत्रु इस व्यस्तता का लाभ उठा ले अतः यह आवश्यक है कि अन्य योद्धा मोर्चों पर अपनी अपनी स्थिति पर अडिग रहें और शत्रु को व्यूह ना तोड़ने दें ।

             दुर्योधन को पूर्ण विश्वास था कि कुरुओं की विजय भीष्म देव की उपस्थिति पर निर्भर है उसे युद्ध में भीष्म देव तथा द्रोणाचार्य  की पूर्ण सहयोग की आशा थी क्योंकि  वह अच्छी तरह जानता था कि इन दोनों ने उस समय एक भी शब्द नहीं कहा था जब अर्जुन की पत्नी द्रौपदी को असहाय अवस्था में भरी सभा में नग्न किया जा रहा था और जब उसने उन से न्याय की भीख मांगी थी यह जानते हुए भी कि इन दोनों सेनापतियों के मन में पांडवों के लिए स्नेह था दुर्योधन को आशा थी कि वह इस स्नेह को उसी तरह त्याग देंगे जिस तरह उन्होंने द्युत कीड़ा के अवसर पर किया था ।

     जब सज्जन और अच्छे लोग समय आने पर चुप रहते हैं और गलत होने देते हैं तो बुरे लोगों का साहस बढ़ जाता है और उसका अंजाम बहुत बुरा होता है इसलिए बुरा होते देखे तो चुप ना रहे आवाज उठाएं ।

                       जय राधे कृष्ण 

                                                           प्रणाम 

                                                  अन्नपूर्णा शर्मा



English Translation 

Title - Military inspection block 8 9 10 and 11 at the battle site of Kurukshetra

In the Srimad Bhagavad Gita, Duryodhana begins to tell Guru Dronacharya about his vast army and wants to subdue his inner fear under his false ego.  He was completely dependent on Pitamah Bhishma and Guru Dronacharya as his victory is certain as long as both of them are operating his army because both of them are such great warriors that no one can compete with them on this earth.  Pitamah Bhishma who is the last Kuru and has great gurus like his guru Parashurama, no one can compete with those whose arrows could stop the flowing stream of Ganga.  Jinn, whose sting rang in all four directions, had never been defeated in a battle, so Duryodhana is telling his story to Guru Dronacharya.  He has kept thinking that just as Pitamah Bhishma and Guru Dronacharya were silent at the time of gaming and Draupadi was silent even at the time of the robbery.  Whenever he supported me, he remained silent and still supporting me in the war by representing my army, so he seemed a bit confident of his victory.

 In Shrimad Bhagavad Gita verses 8 9 10 and 11, Duryodhana narrates the masters of his army and tells Guru Dronacharya that - in my army you yourself are Bhishma Pitamah Karan Kripacharya Vice Chancellor Ashwatthama Vikaran and Somdutt's son Bhurishrava etc. who are always in the war.  There have been many other heroes who have been victorious, who are eager to sacrifice their lives for me, they are equipped with a wide variety of weapons and are skilled in the field of warfare.  Our power is irrational and we are all well protected by the Pitamah, while the power of the Pandavas is limited by Bhima being well organized.  So, by standing on your fronts in military view, you give full support to all Bhishma Pitamahs.

 The meaning - Shloka 8 9 10 and 11 implies - refers to Duryodhana and the unique war heroes who have always been victorious.  Vikarna is the brother of Duryodhana, Ashwatthama is the son of Dronacharya and Saumdatti or Bhurishrava is the son of the king of Bahilco Karan is half brother of Arjuna as he was born from Kunti's womb before being married to King Pandu.  Kripacharya's twin sister Kripi was married to Dronacharya. As far as others are concerned Jayadratha Kritavarma and Shalya. He was all ready to sacrifice his life for Duryodhana. In other words, it is certain that he is now a sinner.  Duryodhana was convinced of his victory due to the combined strength of his friends, Duryodhana was convinced of his victory because of joining the team of Duryodhana. Here Duryodhana has presented an estimate of comparative power. He thinks that a very experienced general, Bhishma Pitamah  The power of his armed forces is irrational because of being specially protected by the other and the armies of the Pandavas are limited.  Because he is being guarded by Bhima, a less experienced hero.  Which is negligible compared to Bhishma.  Duryodhana was always jealous of Bhima because he knew that even if he ever died, it would be through Bhima but at the same time he firmly believed that his victory in Bhishma's presence was certain as Bhishma was a far more excellent commander.  It was his determination to win in battle. After praising the bravery of Bhishma Pitamah, Duryodhana thought that no other warrior should understand that he was being given less importance, so Duryodhana, in his innate diplomatic manner, intended to take over the situation.  To say the appropriate words - He has said forcefully that Bhishma Dev is undoubtedly the greatest warrior but now he is old, so every soldier should take special care of his safety from all around, that he may be engaged in war in one direction.  Go and the enemy takes advantage of this busyness, so it is necessary that the other warriors keep their position on the fronts and do not let the enemy break the array.

 Duryodhana was convinced that the victory of the Kurus depended on the presence of Bhishma Dev.He hoped for full cooperation of Bhishma Dev and Dronacharya in the war because he knew well that both of them did not say a single word when Arjuna's  Wife Draupadi was being naked in a helpless assembly and when she begged him for justice, knowing that both these generals had an affection for the Pandavas, Duryodhana hoped that she would give this affection to him.  We will renounce the way he did on the occasion of the insect worm.

 When gentlemen and good people keep quiet when time comes and let them go wrong, then the courage of bad people increases and the result is very bad, so if you see bad things then do not keep quiet

 Jai Radhe Krishna

 Greetings

 Annapurna Sharma

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