मंगलवार, 19 जनवरी 2021

गीता अध्याय 1 कुरुक्षेत्र के युद्ध स्थल में सैन्य निरीक्षण श्लोक 1

   धृतराष्ट्र ने कहा  - हे संजय धर्म भूमि कुरुक्षेत्र में युद्ध की इच्छा से एकत्र हुए मेरे तथा पांडु के पुत्रों ने क्या किया।

   तात्पर्य -  भगवद्गीता एक बहू पठित आस्तिक विज्ञान है जो गीता माहातम में सार रूप में दिया हुआ है ।इसमें यह उल्लेख है कि मनुष्य को चाहिए कि वह श्री कृष्ण के भक्त की सहायता से स॓वीक्षण करते हुए भगवद गीता का अध्ययन करें और स्वार्थ प्रेरित व्याख्याओ के बिना उसे समझने का प्रयास करें ।अर्जुन ने जिस प्रकार से साक्षात भगवान कृष्ण से गीता सुनी और उसका उपदेश ग्रहण किया इस प्रकार स्पष्ट अनुभूति का उदाहरण भगवत गीता में ही है यदि उसे गुरु परंपरा से निजी स्वार्थ से प्रेरित हुए बिना किसी को भगवद्गीता समझने का सौभाग्य प्राप्त हो तो वह समस्त वैदिक ज्ञान तथा विश्व के समस्त शास्त्रों के अध्ययन को पीछे छोड़ देता है पाठक को भगवत गीता में न केवल अन्य शास्त्रों की सारी बातें मिलेंगी अभी तो ऐसी बातें भी मिलेंगी जो अन्यत्र कहीं उपलब्ध नहीं है यही गीता का विशिष्ट मानदंड है स्वयं भगवान श्रीकृष्ण द्वारा साक्षात् उच्चरित होने के कारण यह पूर्ण आस्तिक विज्ञान है।

                महाभारत में वर्णित  धृतराष्ट्र तथा संजय की वार्ताएं इस महान दर्शन के मूल सिद्धांत का कार्य करती हैं माना जाता है कि इस दर्शन की प्रस्तुति कुरुक्षेत्र के युद्ध स्थल में हुई जो वैदिक युग से पवित्र तीर्थ स्थल रहा है इसका प्रवचन भगवान द्वारा मानव जाति के पथ प्रदर्शन हेतु तब किया गया जब वे इस लोक में स्वयं उपस्थित थे।

        धर्म क्षेत्र शब्द सार्थक है क्योंकि कुरुक्षेत्र के युद्ध स्थल में अर्जुन के पक्ष में श्री भगवान स्वयं उपस्थित थे कौरवों का पिता धृतराष्ट्र अपने पुत्रों की विजय की संभावना के विषय में अत्यधिक संदिग्ध था अतः इसी संदेह के कारण उसने अपने सचिव से पूछा उन्होंने क्या किया वह आश्वस्त था कि उसके पुत्र तथा उसके छोटे भाई पांडु के पुत्र कुरुक्षेत्र की युद्ध भूमि में निर्णय आत्मक संग्राम के लिए एकत्र हुए हैं फिर भी उसकी जिज्ञासा सार्थक है वह नहीं चाहता था कि भाइयों में कोई समझौता हो अतः वह युद्ध भूमि में अपने पुत्रों की नियति (भाग्य, भावी) के विषय में आश्वस्त होना चाह रहा था|चूँकि इस युद्ध को कुरुक्षेत्र में लड़ा जाना था जिसका उल्लेख वेदों में स्वर्ग के निवासियों के लिए भी तीर्थ स्थल रूप में हुआ है अतः धृतराष्ट्र अत्यंत भयभीत था कि पवित्र स्थल का युद्ध के परिणाम पर ना जाने कैसा प्रभाव पड़े उसे भली-भांति ज्ञात था कि इसका प्रभाव अर्जुन तथा पांडु के अन्य पुत्रों पर अत्यंत अनुकूल पड़ेगा क्योंकि स्वभाव से वे सभी पुण्यात्मा थे संजय श्री व्यास का शिष्य था अतः उनकी कृपा से संजय  धृतराष्ट्र के कक्ष में बैठे-बैठे कुरुक्षेत्र के युद्ध स्थल का दर्शन कर सकता था इसीलिए  धृतराष्ट्र ने उससे युद्ध स्थल की स्थिति के विषय में पूछा।

             पांडव   धृतराष्ट्र के पुत्र दोनों ही एक वंश से संबंधित हैं किंतु यहां पर धृतराष्ट्र के वाक्य से उसके मनोभाव प्रकट होते हैं उसने जानबूझकर अपने पुत्रों को कुरु कहा है और पांडु के पुत्रों को वंश के उत्तराधिकार से विलग कर दिया इस तरह पांडु के पुत्रों अर्थात अपने भतीजो के साथ  धृतराष्ट्र की विशिष्ट   मनः स्तिथि समझी जा सकती है जिस प्रकार धान के खेत से अवांछित पौधों को उखाड़ दिया जाता है उसी प्रकार इस कथा के आरंभ से ही ऐसी आशा की जाती है कि जहां धर्म के पिता श्री कृष्ण उपस्थित हो वहां कुरुक्षेत्र रूपी खेत में दुर्योधन  आदि  धृतराष्ट्र के पुत्र रूपी से अवांछित पौधों को समूल नष्ट करके युधिष्ठिर आदि नितांत धार्मिक पुरुषों की स्थापना की जाएगी यहां धर्म क्षेत्र तथा कुरुक्षेत्र शब्दों की उनकी ऐतिहासिक तथा वैदिक महत्ता के अतिरिक्त यही सार्थकता है।

                                                         प्रणाम

                                                    अन्नपूर्णा शर्मा



English Translation 

Title - Geeta Chapter 1 Military Inspection Verse 1 at the battlefield of Kurukshetra

DhritarashtraGeeta Chapter 1 Military Inspection Verse 1 at the battlefield of Kurukshetra said - O Sanjay Dharma Bhoomi, what did my and Pandu's sons have done in Kurukshetra with the desire to fight.

 Meaning: The Bhagavad Gita is a multi-read theistic science which is summarized in the Gita Mahatama. It mentions that one should study the Bhagavad Gita with the help of a devotee of Shri Krishna and study the Bhagavad Gita.  Try to understand it without understanding it. The way Arjuna listened to and heard the Gita from Lord Krishna, the example of this clear feeling is in the Bhagavad Gita only if he was inspired by personal interest from the Guru tradition to understand someone as Bhagavad Gita.  If lucky, he leaves behind all the Vedic knowledge and the study of all the scriptures of the world, the reader will not only get all the things of other scriptures in the Bhagavad Gita, but now there will also be such things which are not available elsewhere.  It is a complete theistic science due to the fact that it is described by Lord Krishna himself.

 The talks of Dhritarashtra and Sanjay described in the Mahabharata serve as the basic principle of this great philosophy that the presentation of this philosophy is believed to have taken place in the battle site of Kurukshetra which has been a holy pilgrimage site since the Vedic era, its discourse is shown by God to mankind  This was done when he himself was present in this world.

 The word Dharma Kshetra is meaningful because Shri Bhagavan himself was present in favor of Arjuna in the battlefield of Kurukshetra, Dhritarashtra, the father of the Kauravas, was highly suspicious about the possibility of victory of his sons, so due to this doubt he asked his secretary what he did.  Was convinced that his son and his younger brother Pandu's sons have gathered in the battlefield of Kurukshetra for the war of war, yet his curiosity is meaningful. He did not want any compromise between the brothers and hence the destiny of his sons in the battlefield  (Fate, future). Since this war was to be fought in Kurukshetra, which is also mentioned in the Vedas as a pilgrimage for the inhabitants of heaven, Dhritarashtra was extremely afraid that the holy site would be of war.  It was well known that the impact would not have any impact on the result that its effect would be very favorable to Arjuna and other sons of Pandu because by nature all of them were saints, Sanjay was a disciple of Shri Vyas, so by his grace Sanjay sat in Dhritarashtra's chamber.  - Sithe could see the battle site of Kurukshetra, that's why Dhritarashtra asked him about the status of the battle site.

 Both of the sons of Pandava Dhritarashtra belong to one dynasty but here Dhritarashtra's sentence reveals his feelings. He deliberately called his sons Kuru and separated the sons of Pandu from the succession of the dynasty, thus the sons of Pandu i.e.  With the nephew, Dhritarashtra's unique mind-set can be understood as the way unwanted plants are uprooted from the paddy field, in the same way, from the beginning of this story, it is expected that where the father of religion, Shri Krishna, is present, there is the form of Kurukshetra.  In the field, Duryodhana etc. Dhritarashtra's son will destroy the unwanted plants and establish Yudhishthira and absolutely religious men, here the words Dharma Kshetra and Kurukshetra have the same meaning in addition to their historical and Vedic significance.

 Greetings

 Annapurna Sharma

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