बुधवार, 6 जनवरी 2021

श्रीमद भगवत गीता में सनातन धर्म की परिभाषा

 सनातन धर्म किसी सांप्रदायिक धर्म पद्धति का सूचक नहीं है यह तो नित्य परमेश्वर के साथ नित्य जीवो के नित्य कर्म का सूचक है ।यह जीव के नित्य धर्म को बताता है श्रीपाद रामानुजाचार्य ने सनातन शब्द की व्याख्या इस प्रकार की है "वह जिसका न आदि है और ना अंत"। हमारा भगवान के साथ घनिष्ठ संबंध है और क्योंकि हम सभी गुणात्मक रूप से एक हैं सनातन धर्म सनातन भगवान तथा सनातन जीव अतएव गीता का सारा अभिप्राय हमारे सनातन धर्म को जागृत करना है जो जीव की शाश्वत वृत्ति है है।

                भगवद्गीता में स्पष्ट रूप से प्रकृति के गुणों के अनुसार तीन प्रकार के कर्मों का उल्लेख है- पहला सात्विक कर्म, दूसरा राजसिक कर्म ,तथा तीसरा तामसिक कर्म। इसी प्रकार आहार के भी तीन भेद हैं पहला सात्विक आहार, दूसरा राजसिक आहार,  तथा तीसरा तामसिक आहार।

         सनातन धर्म उस कर्म का सूचक है जो बदला नहीं जा सकता उदाहरण -ना तो जल से उसकी तरलता विलग की जा सकती है ना अग्नि से ऊष्मा विलग की जा सकती है ठीक इसी प्रकार जीव से उसके नित्यकर्म को विलग नही किया जा सकता। सनातन धर्म जीव का शाश्वत अंग है जिसका आदि अंत ना हो वह सांप्रदायिक नहीं हो सकता क्योंकि उसे किसी सीमा में नहीं बांधा जा सकता ।जिनका संबंध किस संप्रदाय से होगा वे सनातन धर्म को भी सांप्रदायिक मानने की भूल करेंगे किंतु यदि हम इस विषय पर गंभीरता से विचार करें और आधुनिक विज्ञान के प्रकाश में सोचें तो हम सहज ही देख सकते हैं कि सनातन धर्म विश्व के समस्त लोगों का ही नहीं अपितु ब्रह्मांड के समस्त जीवो का है।

            सनातन धर्म के स्वरूप के प्रसंग में हमें धर्म की धारणा को संस्कृत के मूल शब्द के अर्थ से समझना होगा धर्म का अर्थ है जो पदार्थ विशेष में सदैव रहता है जब सनातन गोस्वामी ने श्री चैतन्य महाप्रभु से प्रत्येक जीव के स्वरूप के विषय में जिज्ञासा की तो भगवान ने उत्तर दिया कि जीव का स्वरूप या स्वाभाविक स्थिति भगवान की सेवा करना है यदि हम चैतन्य महाप्रभु की इस कथन का विश्लेषण करें तो हम देखेंगे कि एक जीव दूसरे जीव की सेवा में निरंतर लगा हुआ है एक जीव दूसरे जीव की सेवा कई रूपों में करता है ऐसा करके जीव जीवन का भोग करता है सेवा जीव की चिर सहचरी है और सेवा करना जीव का शाश्वत सनातन धर्म है किसी विशेष श्रद्धा को अंगीकार करना अपने सनातन धर्म को अंगीकार करना नहीं है सेवा करना ही सनातन धर्म है।

                               जय श्री कृष्ण

                                                          प्रणाम

                                                      अन्नपूर्णा शर्मा



English Translation 

Title - Definition of Sanatana Dharma in Srimad Bhagavad Gita

Sanatana Dharma is not indicative of any communal religion system; it is an indicator of the continual karma of the living beings along with the eternal God. It describes the eternal religion of the living being. Shripad Ramanujacharya has interpreted the word Sanatana as "He who has no beginning."  And no end ".  We have a close relationship with God and because we are all qualitatively one, Sanatana Dharma Sanatana Bhagavan and Sanatana Jeeva, therefore the whole meaning of Gita is to awaken our Sanatana Dharma which is the eternal instinct of Jiva.

 The Bhagavad Gita clearly mentions three types of karma according to the qualities of nature - first satvik karma, second rajasik karma, and third tamasik karma.  Similarly, there are three differences in diet, first satvic food, second rajasic diet, and third tamasic diet.

 Sanatana Dharma is an indicator of karma that cannot be changed. For example, its fluidity can be dissolved with water or heat can be dissolved by fire, in the same way, its routine cannot be dissolved from the living being.  Sanatana Dharma is the eternal part of the organism, which does not end in the beginning, it cannot be communal because it cannot be tied to any boundary. Which sect will it belong to? They will forget to consider Sanatan Dharma also as communal but if we are serious about this subject  Thinking through and thinking in the light of modern science, we can easily see that eternal religion belongs not only to all the people of the world, but to all the beings of the universe.

 In the context of the form of Sanatana Dharma, we have to understand the concept of Dharma from the meaning of the root word of Sanskrit. Dharma means that which is always in a particular substance, when Sanatana Goswami inquired from Shri Chaitanya Mahaprabhu about the nature of every living being.  The Lord replied that the nature or natural state of the living being is to serve the Lord. If we analyze this statement of Chaitanya Mahaprabhu, we will see that one organism is constantly engaged in service of another living being.  By doing this, the organism enjoys life. Service is the eternal support of the life and serving is the eternal eternal religion of the living. Adopting any special reverence is not embracing your Sanatana Dharma. Serving is the eternal religion.

 Long live Shri Krishna

 Greetings

 Annapurna Sharma

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