सोमवार, 3 मई 2021

कुरुक्षेत्र के युद्ध स्थल में सैन्य निरीक्षण श्लोक 16 17 18 19 और 20

 पिछले श्लोकों में भी शंखों  की ध्वनियों  का उनके नामों के साथ गीता में इनका वर्णन किया गया है और इन श्लोकों 16 17 18 और 19 में भी शंखों  की ध्वनियों का वर्णन किया गया है।

                संजय कहते हैं -- हे राजन् !कुंती पुत्र राजा युधिष्ठिर ने अपना अनंत विजय नामक शंख बजाया ,माधुरी के पुत्रों नकुल और सहदेव ने सुभाष एवं मणि पुष्पक शंख बजाए, काशी के राजा परम योद्धा शिखंडी ,हजारों युवाओं से अकेले लड़ने वाले राजा द्रुपद के पुत्र धृष्टद्युम्न ,राजा विराट जिन्होंने अज्ञातवास के समय पांडवों को शरण दी थी और उनकी सहायता की थी इन्हीं की पुत्री उत्तरा का विवाह सुभद्रा पुत्र अभिमन्यु से हुआ था, अजय  सात्यकि की जो श्री कृष्ण के साखा भी थे जो कि कभी ना जीते जाने वाला था सदा विजई रहने वाला था ,राजा द्रुपद जो कि पांचाल के राजा थे और द्रौपदी के पिता थे ,द्रौपदी के पुत्र तथा सुभद्रा के महाबाहु पुत्र अभिमन्यु ने अपने-अपने शंख बजाए।  इन विभिन्न शंख की ध्वनि कोलाहल पूर्ण बन गई जो आकाश तथा पृथ्वी को शब्दायमान   करती हुई धृतराष्ट्र  के पुत्रों के हृदय को विदीर्ण करने लगी ।

              तात्पर्य या व्याख्या  --  संजय जोकि राजा धृतराष्ट्र का सारथी था और ऋषि वेदव्यास ने उन्हें दिव्य दृष्टि दी थी। वह संजय राजा धृतराष्ट्र को अत्यंत चतुराई से यह बताया कि पांडु के पुत्रों को धोखा देने तथा राज्य सिंहासन पर अपने पुत्रों को आसीन कराने की यह अविवेकपूर्ण  नीति श्लाघनीय नहीं थी।  किसी भी बात की चर्चा संबंधी समस्याएं हमारी व्यक्तिगत होती हैं ।इनकी उत्पत्ति हमारे भीतर होती है ।समझ संबंधी बाहरी रुकावटो जैसे कि कोई भी व्यक्ति ,समय का दबाव ,तनाव  भरी परिस्थितियों की चर्चा आसान है पर लाभदायक नहीं है लेकिन जब हम बातचीत की रुकावटो के भीतरी कारणों को नजरअंदाज करते चले जाते हैं तो लगातार असफलता जन्म लेती है। जिस प्रकार दुर्योधन के साथ हुआ ।उसकी किसी भी गलती पर किसी भी तरह की कोई चर्चा नहीं होती थी और उसकी गलतियों को नजरअंदाज कर दिया जाता था ।राजा धृतराष्ट्र अपने पुत्र मोह में अपने ही पुत्र का अहित करते रहे और अन्नत:  महाभारत का युद्ध हुआ ।ऐसी गलतियां जो हमें असफलता के शिखर तक पहुंचाएं और हमारी क्षमताओं में बाधा बने जो हमारे सुख को हमारे संबंधों को दुख दे हमारे और हमारे परिवार जन या अन्य लोगों के बीच हमारे तनाव को या मनमुटाव को बढ़ाएं हमें इन शत्रुओं का नाश अवश्य करना चाहिए और वह शत्रु है --

1--  डर 

2-- मान्यताएं

3-- संवेदनहीनता

4-- वर्गीकरण की पहचान

5--  अनिश्चितता

6--  नाराजगी

7--  अहंकार

                    यह सभी सात समस्याएं व्यक्तिगत हैं ,लेकिन अपनी बातचीत की असफलता के इन कारक तत्वों की पहचान ही समझ के वातावरण का निर्माण करती है और इसी बातचीत की असफलता के लक्षण से पहले से ही यह सूचित हो रहा था कि इस महायुद्ध में सारा कुरुवंश मारा जाएगा ।भीष्म पितामह से लेकर अभिमन्यु तक अन्य पौत्रों । विश्व के अनेक देशों के राजाओं समेत उपस्थित सारे के सारे लोगों का विनाश निश्चित था ।यह सारी दुर्घटना राजा धृतराष्ट्र के कारण होने जा रही थी क्योंकि उसने अपने पुत्रों की कुनीती को प्रोत्साहन दिया था। जब भीष्म  तथा दुर्योधन के पक्ष के अन्य वीरों ने अपने-अपने शंख बजाए तो पांडवों  के हृदय विदीर्ण नहीं हुए। ऐसी घटनाओं का वर्णन नहीं मिलता किंतु इस विशिष्ट 19 श्लोक में कहा गया है कि पांडव पक्ष की शंखनाद से धृतराष्ट्र के पुत्रों के हृदय विदीर्ण हो गए इसका कारण स्वयं पांडव और भगवान कृष्ण में उनका विश्वास है। परमेश्वर की शरण ग्रहण करने वाले को किसी प्रकार का भय नहीं रह जाता चाहे वह कितनी ही विपत्ति में क्यों ना हो।

          श्लोक  20 में यह दर्शाया या बताया गया है कि हनुमान से अंकित ध्वजा लगे रथ पर आसीन पांडु पुत्र अर्जुन अपना धनुष उठाकर तीर चलाने के लिए उद्धत हुआ ।हे राजन! धृतराष्ट्र के पुत्रों को व्यूह में खड़ा देखकर अर्जुन ने श्रीकृष्ण से यह वचन कहे। 

          तात्पर्य या व्याख्या  --  इस श्लोक में हनुमान जी की महिमा का वर्णन किया गया है जिस प्रकार हनुमान जी ने भगवान राम की  पग-पग पर सहायता की थी, उनके संकटों को तारा था, उनके सारे रुके हुए काम पूरे किए थे ,उनके भाई लक्ष्मण के प्राण उबारे थे और राम रावण युद्ध में विजय का अधिकतम श्रेय हनुमान जी को ही जाता है।  इस श्लोक में बता रहे हैं कि युद्ध प्रारंभ होने ही वाला था उक्त कथन से ज्ञात होता है कि पांडवों की सेना की अप्रत्याशित व्यवस्था से धृतराष्ट्र के पुत्र बहुत कुछ निरुत्साहित  थे क्योंकि युद्ध भूमि में पांडवों का निर्देशन भगवान कृष्ण के आदेशानुसार हो रहा था ।अर्जुन की ध्वजा पर हनुमान का चिन्ह भी विजय का सूचक है क्योंकि हनुमान ने राम तथा रावण युद्ध में राम की सहायता की थी जिससे राम विजई हुए थे। इस समय अर्जुन की सहायता के लिए उनके रथ पर राम तथा हनुमान दोनों उपस्थित थे ।भगवान कृष्ण साक्षात राम है और जहां भी राम रहते हैं वहां उनका नित्य सेवक हनुमान होता है तथा उनकी नित्य संगिनी वैभव की देवी सीता उपस्थित रहती हैं ।अतः अर्जुन के लिए किसी भी शत्रु से भय का कोई कारण नहीं था ।इससे भी अधिक इंद्रियों के स्वामी भगवान कृष्ण निर्देश देने के लिए साक्षात उपस्थित थे ।इस प्रकार अर्जुन को युद्ध करने के मामले में सारा सत परामर्श प्राप्त था। कृष्ण अर्जुन के सारथी भी थे और मित्र भी थे वे दोनों का धर्म अच्छी तरह से निभा रहे थे और अर्जुन को धर्म के मार्ग पर नीति के मार्ग पर चलने में उसकी यथासंभव कोशिश कर रहे थे ।ऐसी स्थितियों में जिन की व्यवस्था भगवान ने अपने शाश्वत भक्तों के लिए की थी निश्चित विजय के लक्षण स्पष्ट थ ।

               हनुमान जी संकट मोचन हैं उनसे एक ही प्रार्थना है कि हमारे संकटों का मोचन करें  --

    " हे दुख भंजन मारुति नंदन सुन लो मेरी पुकार

       पवनसुत विनती बारंबार पवनसुत विनती बारंबार  "

 

         जय राधे श्याम

         जय सियाराम

         जय बजरंगबली

                                                       प्रणाम

                                             अन्नपूर्णा शर्मा


 

English Translation 

Title -Military inspection verses in the battlefield of Kurukshetra 16 17 18 19 and 20

In the previous  verses also the sounds of conch shells have been described in the Gita along with their names and these verses 16 17 18 and 19 also described the sounds of conch shells.

 Sanjay says - O Rajan! Kunti's son King Yudhishthira played a conch named Ananta Vijay, Madhuri's sons Nakula and Sahadeva played Subhash and Mani Pushpak conch, Param warrior Shikhandi, the king of Kashi, who fought thousands of young men of King Drupada alone  Son Dhrishtadyumna, King Virat who had given shelter to the Pandavas at the time of his ignominy and assisted him, whose daughter Uttara was married to Subhadra's son Abhimanyu, Ajay Satyaki who was also the Sakha of Shri Krishna who was never going to win.  A perpetually victorious, King Drupada who was the king of Panchala and father of Draupadi, Abhimanyu, son of Draupadi and great-grandson of Subhadra, played his own conch shells.  The sound of these different conchs became full of clamor, which began to pierce the hearts of Dhritarashtra's sons, echoing the heavens and the earth.

 Meaning or Explanation - Sanjay who was the charioteer of King Dhritarashtra and the sage Ved Vyasa gave him divine vision.  He cleverly told Sanjay king Dhritarashtra that this unwise decision to deceive the sons of Pandu and enslave his sons to the throne was not contemptible.  Discussion issues of any matter are our personal. They have their origins in us. Discussions of external external constraints such as no one, time pressure, stressful situations are easy but not beneficial but when we stop talking  If we go on ignoring the internal causes of, then continuous failure is born.  Just like what happened to Duryodhana. There was no discussion of any of his mistakes and his mistakes were ignored. Raja Dhritarashtra continued to harm his own son in his son Moh and the war of Mahabharata.  Mistakes that take us to the pinnacle of failure and hinder our abilities that make our happiness our relationship unhappy, increase our tension or estrangement between us and our family or other people, we must destroy these enemies.  And he is the enemy -

 1-- fear

 2-- assumptions

 3-- Anesthesia

 4-- Identification of classification

 5-- Uncertainty

 6-- Resentment

 7-- Ego

 All seven of these problems are personal, but the identification of these causal elements of the failure of their conversation creates an atmosphere of understanding, and the signs of failure of this conversation had already indicated that the whole Kuruvansh would be killed in this great war.  Other grandchildren from Bhishma Pitamah to Abhimanyu.  The destruction of all the people present, including the kings of many countries of the world, was certain. All this accident was going to happen due to King Dhritarashtra because he encouraged the nobleness of his sons.  When Bhishma and the other heroes of Duryodhana's side played their conch shells, the hearts of the Pandavas did not dissolve.  There is no description of such incidents, but in this specific verse 19, it is said that the conch shell of the Pandava side caused the heart of Dhritarashtra's sons to become distressed due to their belief in the Pandavas and Lord Krishna.  There is no fear of any person who takes refuge in God, no matter how bad he is.

 In verse 20, it is shown or told that the Pandu son Arjuna, sitting on a chariot bearing a flag inscribed with Hanuman, raised his bow and raised it to shoot the arrow. O Rajan!  Seeing the sons of Dhritarashtra standing in the array, Arjuna said this promise to Shri Krishna.

 Meaning or Interpretation - This verse describes the glory of Hanuman ji as the way Hanuman ji helped Lord Rama on foot, he was troubled by his woes, completed all his stalled work, his brother  Laxman's life was uplifted and the maximum credit for victory in the battle of Rama Ravana goes to Hanuman ji.  In this verse, it is told that the war was about to start, from the above statement it is known that Dhritarashtra's sons were discouraged by the unexpected arrangement of the Pandavas' army because the Pandavas were directed in the battlefield according to the order of Lord Krishna.  The symbol of Hanuman on the flag is also indicative of victory because Hanuman helped Rama in the battle of Rama and Ravana, which led Rama to victory.  At this time both Rama and Hanuman were present on his chariot to help Arjuna. Lord Krishna is the Sakshat Rama and wherever Rama resides there is his daily servant Hanuman and Sita, the goddess of his continual companionship, is present.  There was no reason for fear from any enemy. Lord Krishna, the lord of the senses, was present to give instructions. Thus, Arjuna got all the advice in the matter of war.  Krishna was also a charioteer of Arjuna and was also a friend. He was doing the religion of both well and was trying his best to keep Arjuna on the path of righteousness on the path of righteousness. In such situations, in which God has arranged his eternal  The signs of definite victory for the devotees were obvious.

 Hanuman ji is Sankat Mochan, the only prayer from him is to redeem our sorrows -

 "Hey dukh bhanjan Maruti Nandan, listen to my call

 Pawansut begs Pawansut begs again and again "


 Jai Radhey Shyam

 Hail Siya Ram

 Jai Bajarang Bali

 Greetings

 Annapurna Sharma


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