बुधवार, 6 अक्तूबर 2021

अर्जुन कृष्ण के साथ तर्क क्यों कर रहे हैं?

अर्जुन कृष्ण के साथ तर्क क्यों कर रहे हैं  ?  --  अर्जुन कृष्ण के साथ रणभूमि में खड़े हुए तर्क कर रहे हैं और उन्हें समझा रहे हैं कि हम जो कर रहे हैं वह गलत है ।यदि हम ऐसे अतिथियों का वध करते हैं तो हम पर पाप चढ़ेगा अत: यह उचित नहीं होगा कि हम  धृतराष्ट्र के पुत्रों तथा उनके मित्रों का वध करें।  है लक्ष्मीपति कृष्ण ! इससे हमें क्या लाभ होगा ?और अपने ही  कुटुम्बियों को मारकर हम किस प्रकार सुखी हो सकते हैं। हे जनार्दन ! यद्यपि लोभ से अभिभूत चित् वाले यह लोग अपने परिवार को मारने या अपने मित्रों से विद्रोह करने में कोई दोष नहीं देखते ,किंतु हम लोग जो परिवार के विनष्ट करने में अपराध देख सकते हैं, ऐसे पाप कर्मों में क्यों प्रवृत्त हों?कुल का नाश होने पर सनातन कुल -परंपरा नष्ट हो जाती है और इस तरह शेष कुल भी अधर्म में प्रवृत्त हो जाता है।

       श्लोक सार   --     श्रीमद भगवत गीता के अध्याय 1 के श्लोक 36, 37, 38 ,39 में अर्जुन कृष्ण के साथ तर्क कर रहा है और युद्ध ना करने  के कारण बता रहा है और श्रीकृष्ण उसकी बातों को ध्यान से सुन रहे हैं। वह पूरा मौका दे रहे हैं अर्जुन को अपनी बात रखने का, अपने साथ तर्क करने का ।अर्जुन श्रीकृष्ण से कहता है कि वैदिक आदेशानुसार आतताई 6 प्रकार के होते हैं  ----

1 --  विष देने वाला

2 --  घर में अग्नि लगाने वाला

3। --  घातक हथियार से आक्रमण करने वाला

4। --  धन लूटने वाला

5। --  दूसरे की भूमि हड़पने वाला

6। --  पराई स्त्री का अपहरण करने वाला ।

                            ऐसे आतताई का तुरंत वध कर देना चाहिए क्योंकि इनके वध से कोई पाप नहीं लगता।  आतताईयो का इस तरह वध करना किसी सामान्य व्यक्ति को शोभा दे सकता है, किंतु अर्जुन कोई सामान्य व्यक्ति नहीं है ।वे स्वभाव से साधु है ।अतः वह उनके साथ साधुवत व्यवहार करना चाहता था किंतु इस प्रकार का व्यवहार क्षत्रिय के लिए उपयुक्त नहीं है। यद्यपि राज्य के प्रशासन के लिए उत्तरदाई व्यक्ति को साधु प्रकृति का होना चाहिए किंतु उसे कायर नहीं होना चाहिए। उदाहरणार्थ  --"भगवान राम इतने साधु थे कि आज भी लोग राम राज्य में रहना चाहते हैं किंतु उन्होंने कभी कायरता प्रदर्शित नहीं की रावण आतताई था क्योंकि वे राम की पत्नी सीता का अपहरण करके ले गया था किंतु राम ने उसे ऐसा पाठ पढ़ाया जो विश्व इतिहास में बेजोड़ है।" अर्जुन के प्रसंग में विशिष्ट प्रकार की आतताइयों से भेंट होती है  -- ये है उसके निजी पितामह, आचार्य, मित्र ,पुत्र, पौत्र इत्यादि ।इसलिए अर्जुन ने विचार किया कि उनके प्रति वह सामान्य औसत आयु जैसा कटु व्यवहार ना करें। इसके अतिरिक्त साधु पुरुषों को तो क्षमा करने की सलाह दी जाती है। साधु पुरुषों के लिए ऐसे आदेश किसी राजनीतिक आपातकाल से अधिक महत्व रखते हैं इसलिए अर्जुन ने विचार किया कि राजनीतिक कारणों से स्वजनों का वध करने की अपेक्षा धर्म तथा सदाचार की दृष्टि से उन्हें क्षमा कर देना श्रेयस्कर  होगा ।अतः क्षणिक शारीरिक सुख के लिए इस तरह वध करना लाभप्रद नहीं होगा। अंततः जब सारा राज्य तथा उससे प्राप्त सुख स्थाई नहीं है तो फिर अपने स्वजनों को मारकर वह अपने ही जीवन तथा शाश्वत मुक्ति को संकट में क्यों डाले ? अर्जुन द्वारा कृष्ण को माधव अथवा लक्ष्मी पति के रूप में संबोधित करना भी सार्थक है ।वह लक्ष्मीपति कृष्ण को यह बताना चाह रहा था कि वह उसे ऐसा काम करने के लिए प्रेरित ना करें जिससे अनिष्ट हो, किंतु कृष्ण कभी भी किसी का अनिष्ट नहीं चाहते भक्तों का तो कदापि नहीं ।

        क्षत्रिय से यह आशा नहीं की जाती कि वह अपने विपक्षी दल द्वारा युद्ध करने या जुआ खेलने का आमंत्रण दिए जाने पर मना करें। ऐसी अनिवार्यता में अर्जुन  लड़ने से नकार नहीं सकता क्योंकि उसको दुर्योधन के दल ने ललकारा था। इस प्रसंग में अर्जुन ने विचार किया कि हो सकता है कि दूसरा पक्ष इस ललकार के परिणामों के प्रति अनभिज्ञ हो किंतु अर्जुन को तो दुष्परिणाम दिखाई पड़ रहे थे। अतः वे इस ललकार को स्वीकार नहीं कर सकता। यदि परिणाम अच्छा हो तो कर्तव्य वस्तुतः पालनीय है किंतु यदि परिणाम विपरीत हो तो हम उसके लिए बाध्य नहीं होते। इन पक्ष -विपक्षों पर विचार करके अर्जुन ने युद्ध ना करने का निश्चय किया।

          वर्णाश्रम व्यवस्था में धार्मिक परंपराओं  के अनेक नियम है। जिनकी सहायता से परिवार के सदस्य ठीक से उन्नति कर के आध्यात्मिक मूल्यों की उपलब्धि कर सकते हैं। परिवार में जन्म से लेकर मृत्यु तक के सारे संस्कारों के लिए वयोवृद्ध लोग उत्तरदाई होते हैं, किंतु इन वयोवृद्ध की मृत्यु के पश्चात संस्कार संबंधी पारिवारिक परंपराएं रुक जाती हैं और परिवार के जो तरुण सदस्य बचे रहते हैं वह अधर्ममय व्यसनों में प्रवृत्त होने से मुक्ति- लाभ से वंचित रह सकते हैं। अतः किसी भी कारणवश परिवार के वयोवृद्धों  का वध नहीं होना चाहिए ।

                जय श्री राधे राधे

                                                           प्रणाम

                                              अन्नपूर्णा शर्मा

krishna arjun

English Translation 

 Title -- Why is Arjuna arguing with Krishna?

Why is Arjuna arguing with Krishna?  --  Arjuna is arguing with Krishna while standing on the battlefield and explaining to him that what we are doing is wrong.  Kill Dhritarashtra's sons and their friends.  He is Lakshmipati Krishna!  What will we gain from this? And how can we be happy by killing our own relatives.  O Janardan!  Though these greedy minds see no fault in killing their family or rebelling against their friends, why should we, who can see the guilt in destroying the family, indulge in such sinful acts?  But the Sanatan clan-tradition gets destroyed and thus the rest of the clan also gets involved in adharma.


 Shlok Saar  --  In Shrimad Bhagavad Gita Adhyay 1 Shlok 36, 37, 38,39 Arjuna is reasoning with Krishna and giving reasons not to fight and Shri Krishna is listening carefully to his words.  He is giving full opportunity to Arjuna to make his point, to reason with himself. Arjun tells Shri Krishna that according to the Vedic order, there are 6 types of tyrants.


 1 --  poisoner


 2 --  house fire extinguisher


 3.  --  lethal weapon attacker


 4.  --  money-robber


 5.  --  someone else's land grabber


 6.  --O abducting a foreign woman.


 Such tyrants should be killed immediately because killing them does not incur any sin.  Killing trespassers like this may suit an ordinary person, but Arjuna is not an ordinary person. He is a sage by nature. So he wanted to behave with them in a virtuous manner, but this type of behavior is not suitable for a Kshatriya.  Although the person responsible for the administration of the state should be of a sage nature but he should not be a coward.  For example - "Lord Rama was such a sage that even today people want to live in Rama's kingdom but he never showed cowardice Ravana was tyrannical because he had kidnapped Rama's wife Sita but Rama taught him such a lesson that the world  Unmatched in history."  In the context of Arjuna, there is a meeting with specific types of tyrants.  Apart from this, sages are advised to forgive.  For sages, such orders are more important than any political emergency, so Arjuna thought that it would be better to forgive them from the point of view of religion and morality than to kill kinsmen for political reasons.  Killing will not be beneficial.  After all, when the whole kingdom and the happiness derived from it are not permanent, then why should he put his own life and eternal salvation in danger by killing his own relatives?  It is also worthwhile for Arjuna to address Krishna as Madhava or Lakshmi Pati. He was trying to tell Lakshmipati Krishna not to induce him to do such a thing which would cause harm, but Krishna never wanted to harm anyone.  Not the devotees.


 A Kshatriya is not expected to refuse an invitation from his opposition party to go to war or gamble.  In such an imperative, Arjuna could not refuse to fight because he was challenged by Duryodhana's team.  In this context, Arjuna thought that the other side may be unaware of the consequences of this challenge, but Arjuna was seeing the consequences.  So he cannot accept this challenge.  If the result is good then the duty is actually obligatory but if the result is opposite then we are not obliged to do it.  After considering these pros and cons, Arjuna decided not to fight.


 There are many rules of religious traditions in the Varnashrama system.  With the help of which family members can progress properly and achieve spiritual values.  Elderly people are responsible for all the rituals in the family from birth to death, but after the death of these elders, the family traditions related to rituals stop and the young members of the family who remain are free from indulging in unrighteous addictions.  may be deprived of benefits.  Therefore, the elders of the family should not be killed for any reason.


 Jai Shree Radhe Radhe


 Greetings


 Annapurna Sharma


 

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