शुक्रवार, 17 दिसंबर 2021

अर्जुन का शोक मग्न होना

 अर्जुन का शोक मगन होना --- संजय ने कहा कि इस प्रकार कहने के बाद शत्रुओ का दमन करने वाला अर्जुन कृष्ण से बोला , हे गोविंद! मैं युद्ध नहीं करूंगा ,और चुप हो गया ।  हे भारतवंशी (धृतराष्ट्र )उस समय दोनों सेनाओं के मध्य शोक मग्न अर्जुन से कृष्ण ने मानो हंसते हुए यह शब्द कहे । श्री भगवान ने कहा --- तुम पांडित्य पूर्ण वचन कहते हुए उनके लिए शोक कर रहे हो जो शोक करने योग्य नहीं है। जो विद्वान होते हैं, वह ना तो जीवित के लिए ,ना ही मृत के लिए शोक करते हैं ।

    श्लोक का सार ---‐ श्रीमद भगवत गीता के अध्याय 2 के श्लोक  9 ,10 ,11 में धृतराष्ट्र को यह जानकर प्रसन्नता हुई होगी कि अर्जुन युद्ध ना करके युद्ध भूमि छोड़कर भिक्षाटन  करने जा रहा है, किंतु संजय ने 9 वे श्लोक में यह कहते हुए धृतराष्ट्र को निराश कर दिया कि अर्जुन अपने शत्रु को मारने में सक्षम है । यद्यपि कुछ समय के लिए अर्जुन अपने पारिवारिक स्नेह  के प्रति मिथ्या शोक से अभिभूत था ,  किंतु उसने शिष्य रूप में अपने गुरु श्री कृष्ण की शरण ग्रहण कर ली  । इससे सूचित होता है कि शीघ्र ही वह इस शोक से निवृत हो जाएगा और आत्म साक्षात्कार या कृष्ण भावना मृत के पूर्ण ज्ञान से प्रकाशित होकर पुन: युद्ध करेगा। इस तरह धृतराष्ट्र  का हर्ष भंग हो जाएगा ।

             दो घनिष्ठ मित्रों अर्थात ऋषिकेश तथा गुड़ाकेश के मध्य वार्ता चल रही थी  । मित्र के रुप में दोनों का पद समान था  , किंतु इनमें से एक स्वेच्छा से दूसरे का शिष्य बन गया  । कृष्ण हंस रहे थे क्योंकि उनका मित्र अब उनका शिष्य बन गया था  । सबो के स्वामी होने के कारण वे सदैव श्रेष्ठ पद पर रहते हैं । तो भी भगवान अपने भक्तों के लिए सखा ,  पुत्र ,  या प्रेमी बनना स्वीकार करते हैं  । भगवान कभी भी अपने भक्तों पर अत्याचार या उन्हें दुखी नहीं देख सकते ।  इस संदर्भ में एक संत की कहानी याद आ रही है वह मद - मस्त मस्ती में भगवान में ही रमा रहता था  । तो आइए इस कहानी को इस संदर्भ में देखते हैं कि भगवान अपने शिष्य या भक्तों का अपमान कैसे नहीं भूलते और उन्हें किस तरह अपनी शरण में ले लेते हैं ।

    कहानी  ---- एक साधु वर्षा के जल में प्रेम और मस्ती से भरा चला जा रहा था  , कि उसने एक मिठाई की दुकान को देखा जहां एक कढ़ाई में गर्म दूध उबल रहा था तो दूसरी कढ़ाई में गरमा गरम जलेबी उतर रही थी ।साधु कुछ क्षणों के लिए रुका क्योंकि उसे भूख का एहसास हो रहा था लेकिन उसके पास पैसे नहीं थे कि  वे कुछ खरीद कर  खा सके  । वह  भट्टी के पास आया और भट्टी को देखकर उसने ऊपर आसमान की तरफ देखा और थोड़ी गर्मी लेकर वहां से जाने लगा  । लेकिन दुकान का मालिक जान गया था कि साधु भूखा है। उसने प्याला भर कर दूध और कुछ जलेबियां उस साधु को खाने को दी।  साधु प्रसन्न होते हुए ऊपर की तरफ देखते हुए उसने दूध और जलेबी का आनंद लिया और भगवान से उस दुकान के मालिक के लिए प्रार्थना की और आगे चल दिया ।  साधु बाबा भगवान की मस्ती में दुनिया के दुखों से बेपरवाह नए जोर  से बारिश के गदले पानी के छींटे उड़ाता चला जा रहा था ।

           उसके पीछे एक नवविवाहिता जोड़ा आ रहा था लेकिन उसे इस बात की भनक नहीं थी ।  वह भगवान में मस्त चला जा रहा था , नाचता  गाता  पानी उछालता । तभी बारिश का पानी उड़ता हुआ सीधा पीछे आने वाली नवविवाहिता युवती के  कपड़ों को भिगों गया और उस औरत के कीमती कपड़े कीचड़ से लथपथ हो गए ।  उसके पति को यह बर्दाश्त नहीं हुआ इसलिए वह आस्तीन चढ़ाकर आगे बढ़ा और साधु के कपड़ों को पकड़ कर खींच कर कहने लगा --" अंधा है तुमको नजर नहीं आता , तेरी हरकत की वजह से मेरी पत्नी के कपड़े गीले हो गए हैं और कीचड़ से भर गए हैं ।

           साधु हक्का-बक्का सा खड़ा था जबकि इस युवा को साधु का चुप रहना ना खुशगवार गुजर रहा था ।  महिला ने आगे बढ़कर अपने पति से साधु को छुड़वाना चाहा लेकिन उसके गुस्से से डरकर वह भी पीछे हट गई ।  वहां पर खड़े लोग भी उस आदमी के गुस्से को देखकर साधु को छुड़ा ना सके  । उस युवक ने साधु को इतना मारा कि वह नीचे धड़ाम से गिर गया  । युवक मुस्कुराता हुआ आगे बढ़ गया और साधु आकाश की ओर देखने लगा और उसके होठों से निकला वह मेरे भगवान कभी गर्म दूध जलेबियां और कभी गर्म थप्पड़ लेकिन जो तू चाहे मुझे भी वही पसंद है ।

      साधु वापस उठा और भगवान को याद करने लगा ।  और वे नवविवाहित जोड़ा थोड़ी दूर जाने के बाद अपने घर जा पहुंचे  । वह युवक अपने घर की चाबी जेब से निकालता हुआ आगे बढ़ा क्योंकि उसका घर पहली मंजिल पर था  । बारिश की वजह से वह पूरा गीला हो चुका था ।  बड़ा ही संभलकर वह सीढियों  में चल रहा था अपनी पत्नी से बात करते हुए  । तभी अचानक उसका पैर फिसला और वह सीढ़ियों से गिरता  हुआ  नीचे आ गिरा  । महिला जोर-जोर से चिल्लाने लगी तभी वहां पर भीड़ इकट्ठी हो गई  । वहां उस युवा का सर फट  चुका था  । बहुत खून बह रहा था और पास जाकर देखा तो वह मर चुका था  । कुछ लोगों ने दूर से आते हुए उस साधु बाबा को देखा तो आपस में बात करने लगे कि साधु का श्राप लगा है इस युवा को तभी तो मर गया नहीं तू इतने से गिरने में भला कोई मरता है क्या ?  कुछ लोगों ने साधु से कहा कि  -- "आप कैसे भगवान के भक्त हैं, जो केवल मारपीट करने के कारण युवा को श्राप दे बैठे ।  भगवान के भक्तों में रोड व  गुस्सा हरगिज़ नहीं होता  । आप तो जरा सी असुविधा पर भी धैर्य न कर सके "।

         साधु बाबा कहने लगा ----- भगवान की कसम मैंने इस युवा को श्राप नहीं दिया  । यह सब भगवान की माया है ।  तब साधु बाबा ने वहां खड़े लोगों से पूछा कि सारे घटनाक्रम को शुरू से अंत तक किसने देखा है  ? एक युवक ने आगे बढ़कर कहा कि मैंने यह सब घटना देखी है  । साधु अगला सवाल क्या मेरे कदमों से जो कीचड़ उछला था क्या उसने युवा के कपड़े गंदे किए थे  ? उसने कहा नहीं, लेकिन महिला के कपड़े गंदे जरूर किए थे  । साधु ने उस युवक की बाहों को थामते हुए पूछा फिर युवा ने मुझे क्यों मारा  ? युवक ने कहा क्योंकि वे उस महिला का पति था और  वह यह बर्दाश्त नहीं कर सका कि कोई उसके प्रेमी के कपड़ों को गंदा करे ।  इसलिए उस युवक ने आप को मारा  । युवा की बात सुनकर साधु जोर से ठहाका मारकर हंसा और  यह कहता हुआ आगे बढ़ता चला गया कि  *तो भगवान की कसम मैंने श्राप कभी किसी को नहीं दिया, लेकिन कोई है जो मुझ से प्रेम रखता है ।  अगर उसका यार सहन नहीं कर सका तो मेरे यार को कैसे बर्दाश्त होगा कि कोई मुझे मारे और वह मेरा यार इतना शक्तिशाली है कि दुनिया का बड़े से बड़ा राजा भी उसकी लाठी से डरता है ।

         इसी प्रकार जब अर्जुन अपने कर्तव्य से विमुख हो रहा है ,शोक  मग्न हो रहा है ।  तब कृष्ण ने शिष्य रूप में अर्जुन को अंगीकार कर लिया और तुरंत गुरु की भूमिका निभाने के लिए शिष्य से गुरु की भांति गंभीरता पूर्वक बातें की जैसा कि अपेक्षित है  । ऐसा प्रतीत होता है कि गुरु तथा शिष्य की यह वार्ता दोनों सेनाओं की उपस्थिति में हुई जिससे सारे लोग लाभान्वित हुए ।  आत: भगवत गीता का संवाद किसी एक व्यक्ति ,  समाज या जाति के लिए नहीं अपितु सबों के लिए है और उसे सुनने के लिए शत्रु या  मित्र समान रूप से अधिकारी है ।

         भगवान ने तत्काल गुरु का पद संभाला और अपने शिष्य को अप्रत्यक्षत:  मूर्ख कहकर डांटा  । उन्होंने कहा ---" तुम विद्वान की तरह बातें करते हो किंतु तुम यह नहीं जानते कि जो विद्वान होता है -- अर्थात जो यह जानता है कि शरीर तथा आत्मा क्या है ?  वह किसी भी अवस्था में शरीर के लिए चाहे वह जीवित हो या मृत शोक नहीं करता  "। अर्जु



न का तर्क था कि राजनीति या सामाजिक नीति की अपेक्षा धर्म को अधिक महत्व मिलना चाहिए ,किंतु उसे यह ज्ञात न था कि पदार्थ ,आत्मा तथा परमेश्वर का ज्ञान धार्मिक सूत्रों से भी अधिक महत्वपूर्ण है और चूँकि उसमें इन ज्ञान का अभाव था,  अतः उसे विद्वान नहीं बनना चाहिए था और चूँकि वह अत्यधिक विद्वान नहीं था इसलिए शोक के सर्वथा अयोग्य वस्तु के लिए शोक  कर रहा था ।

       यह शरीर जन्मता है और आज या कल इसका विनाश निश्चित है अतः शरीर उतना महत्वपूर्ण नहीं है जितना की आत्मा है ।  जो तथ्य को जानता है वही असली विद्वान है और उसके लिए शोक का कोई कारण नहीं हो सकता ।

                                जय जय श्री राधे

                                                              प्रणाम

                                                      अन्नपूर्णा शर्मा

अर्जुन

English Translation

Title - Arjuna's grief

Arjuna's mourning --- Sanjay said that after saying this, Arjuna, who suppressed the enemies, said to Krishna, O Govind! I will not fight, and fell silent. O descendant of India (Dhritarashtra), at that time Krishna said these words to Arjuna, who was mourning between the two armies, laughing. Shri Bhagwan said --- You are mourning for those who are not worthy of mourning by saying erudite words. Those who are learned, neither grieve for the living nor for the dead.

    Summary of the verse ---‐ In Shlok 9, 10, 11 of Adhyay 2 of Shrimad Bhagavad Gita, Dhritarashtra must have been happy to know that Arjuna is leaving the battlefield and going to beg for alms, but Sanjaya said this in the 9th verse. Disappointed Dhritarashtra by saying that Arjuna was capable of killing his enemy. Although for some time Arjuna was overwhelmed by false grief for his family affection, he took refuge in his guru Sri Krishna as a disciple. This indicates that soon he will be retired from this grief and will fight again after being illuminated by self-realization or full knowledge of Krishna consciousness of the dead. In this way the joy of Dhritarashtra will be disturbed.

             Talks were going on between two close friends namely Rishikesh and Gudakesh. As friends, both had equal status, but one of them voluntarily became a disciple of the other. Krishna was laughing because his friend had now become his disciple. Being the lord of all, he always remains in the highest position. Yet the Lord accepts to be a friend, son, or lover to His devotees. The Lord can never see His devotees oppressed or saddened. In this context, the story of a saint is remembered, he used to live in God only in mad-mast fun. So let us see this story in the context of how the Lord does not forget the insult of His disciple or devotees and takes them in His refuge.

    Story ---- A monk was walking full of love and fun in the rain water, that he saw a sweet shop where hot milk was boiling in one pan and hot jalebi was coming down in the other pan. He stayed for a few moments because he was feeling hungry but he did not have money to buy something and eat. He came near the furnace and seeing the furnace, he looked up at the sky and started leaving from there after taking some heat. But the owner of the shop had come to know that the monk was hungry. He filled the cup and gave milk and some jalebis to the monk to eat. Looking upwards, the sadhu was pleased, he enjoyed the milk and jalebi and prayed to God for the owner of that shop and went ahead. Sadhu Baba, in the fun of God, was going on splashing water with a new loudness, regardless of the sorrows of the world.

           A newly married couple was coming behind him but he was not aware of this. He was going crazy in God, dancing, singing and throwing water. Just then, the rain water soaked the clothes of the newly married woman who came straight behind and the precious clothes of that woman got soaked with mud. Her husband could not tolerate this, so he went ahead with his sleeves up and grabbed the monk's clothes and started pulling and said - "You are blind, you do not see, because of your actions, my wife's clothes have become wet and with mud." have been filled.

           The sage stood stunned while this young man was not happy to remain silent. The woman went ahead and tried to get the sadhu released from her husband, but fearing his anger, she also backed down. Even the people standing there could not get rid of the sadhu after seeing that man's anger. The young man hit the monk so much that he fell down with a rage. The young man went ahead smiling and the monk started looking at the sky and came out of his lips that my God sometimes hot milk jalebis and sometimes hot slaps but whatever you want, I also like the same.

      The monk got back up and started remembering the Lord. And the newly wed couple after going a short distance reached their home. The young man proceeded taking the keys of his house out of his pocket as his house was on the first floor. It was completely wet because of the rain. Very carefully he was walking in the stairs while talking to his wife. Then suddenly his foot slipped and he fell down the stairs. The woman started shouting loudly when a crowd gathered there. There the young man's head had exploded. He was bleeding profusely and when he looked near, he was dead. When some people saw that sadhu baba coming from afar, then they started talking among themselves that the sadhu has been cursed, this young man has not died only then, does anyone die in falling so much? Some people said to the monk that - "How are you a devotee of God, who cursed the youth only because of beatings. There is no road and anger among the devotees of God. You should not be patient even on the slightest inconvenience. could".

         Sadhu Baba started saying ----- I have not cursed this young man by the oath of God. All this is the illusion of God. Then Sadhu Baba asked the people standing there that who has seen all the events from beginning to end? A young man went ahead and said that I have seen all this incident. Sage Next question Did the mud that sprung from my feet dirty the young man's clothes? He said no, but the woman's clothes must have been dirty. Holding the arms of the young man, the monk asked, then why did the young man hit me? The young man said because he was the husband of the woman and he could not tolerate that someone would dirty his lover's clothes. That's why that young man killed you. Hearing the words of the young man, the monk laughed out loud and went on saying that * so I never cursed God to anyone, but there is someone who loves me. If his friend could not bear it then how would my friend tolerate that someone kills me and that my friend is so powerful that even the biggest king of the world is afraid of his stick.

         Similarly, when Arjuna is deviating from his duty, he is in mourning. Krishna then accepted Arjuna as his disciple and immediately spoke to the disciple as seriously as a guru to assume the role of guru. It seems that this conversation between the Guru and the disciple took place in the presence of both the armies, which benefited all the people. Therefore, the dialogue of Bhagavad Gita is not for any one person, society or caste but for all and the enemy or friend is equally entitled to hear it.

         The Lord immediately assumed the position of Guru and reprimanded His disciple indirectly by calling him a fool. He said--"You talk like a scholar but you do not know that one who is a scholar--that is, one who knows what the body and soul are? He is in any condition for the body, whether it is alive or not. The dead do not grieve. Arju


Ne argued that religion should be given more importance than politics or social policy, but he did not know that the knowledge of matter, soul and God is more important than religious sources and since he lacked these knowledge, so he Should not have become a scholar, and since he was not very learned, he was mourning for something completely unworthy of mourning.

       This body is born and its destruction is certain today or tomorrow, so the body is not as important as the soul. He who knows the facts is the real scholar and there can be no reason for him to grieve.

                                Hail Hail Lord Radhe

                                                              Greetings

                                                      Annapurna Sharma

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