बुधवार, 2 सितंबर 2020

मूर्ति पूजा करना प्रसाद चढ़ाने का क्या लाभ है

  मानव मन चंचल होता है एक क्षण में वह कहीं भी पहुंच सकता है इसको मन का भटकना कहते हैं मन ना भटके इसके लिए हमारे ऋषि-मुनियों ने भगवान की प्रतिमा को स्थापित किया जिससे कि उस प्रतिमा को मूर्ति को देखकर हमारा मन उसकी छवि में लग जाए इधर उधर भटकाव की स्थिति उत्पन्न ना हो मूर्ति पूजा बहुत पुरानी विधि है और यह पांचवीं स्थिति मानी गई है यही नहीं कि हिंदू धर्म मैं ही मूर्ति पूजा होती है बल्कि सब धर्मों में किसी ना किसी चीज को लेकर मन को स्थिर किया जाता है जैसे ईसाई धर्म में क्रॉस को और सिख धर्म में गुरु ग्रंथ साहिब को लेकर मन को स्थिर किया जाता है एक परम शक्ति तो है जो कि इस संसार को चला रही है जिसने हमें जीवित रहने के लिए सारे साधन दिए तो क्या हमारा उत्तरदायित्व  नहीं बनता कि उस व्यक्ति के प्रति हम अपनी कृतज्ञता प्रकट करें भगवान को या उस परम शक्ति को यदि हम प्रसाद चढ़ाते हैं तो यह हमारी कृतज्ञता है क्योंकि हमारे धर्म में बांट कर खाने की आदत पर जोर दिया है तो हम उस परम शक्ति को भोग लगाकर अगर कुछ भी चीज खाते हैं तो वह प्रसाद बन जाती है और अमृत तुल्य हो जाती है कुछ लोग कहते हैं कि जब भगवान खाते हैं तो वह कम क्यों नहीं होता यह हमें मालूम क्यों नहीं पड़ता कि भगवान ने खाया है तो इसका सबसे श्रेष्ठ उदाहरण है कि जब मधुमक्खी या तितली उद्यान में फूलों का पराग चूस रहे होते हैं तो क्या हमें पता चलता है कि किस फूल से मधुमक्खी या तितली ने  पराग चूसा है  हमें तो उस फूल की सुंदरता और महकता ही अपनी और आकर्षित करती है हमें पता ही नहीं चलता कि इसमें पराग है या नहीं उसी प्रकार जब हम प्रसाद चढ़ाते हैं तो भगवान या परम शक्ति भक्तों की या मनुष्य की भावना देखते हैं उसका प्रेम देखते हैं उसकी भक्ति देखते हैं और जब उन्हें यह तीनों चीजें भरपूर मात्रा में मिल जाती हैं तो वह तृप्त हो जाते हैं भगवान तो भावना के भूखे होते हैं यह तो हमारी आस्तिक का है उस परम शक्ति के प्रति हमारी कृतज्ञता है जो हम इन छोटी-छोटी चीजों को करके निभाते हैं वह चीज जो हम चढ़ाते हैं प्रसाद बन जाती हैं और उसे हम खा कर प्रसन्न हो जाते हैं और अपने आप को भाग्यशाली मानते हैं

 प्रणाम

  अन्नपूर्णा शर्मा



English Translation 


The human mind is fickle, in a moment it can reach anywhere, it is called wandering of the mind. For this, our sages and monks set up the idol of God so that by seeing that idol in the image, our mind is in its image.  Go here and there may not be a state of disorientation. Idol worship is a very old method and it has been considered as the fifth position. Not only is idol worship in Hinduism, but in all religions, the mind is stabilized with something like  In Christianity, the mind is stabilized with the cross and in Sikhism the Guru Granth Sahib is a supreme power that is running this world, which has given us all the means to survive, does it not become our responsibility to  If we offer our gratitude to the person, if we make offerings to God or that supreme power, then it is our gratitude because in our religion we have emphasized the habit of eating by dividing it, then if we offer that supreme power by offering anything  If you eat it becomes Prasad and it becomes like nectar. Some people say that when God eats  So why does it not diminish why we do not know that God has eaten, then the best example of this is that when a bee or butterfly is sucking pollen of flowers in the garden, do we know from which flower the bee or butterfly  The pollen has sucked us, the beauty and beauty of that flower attracts itself and we do not know whether there is pollen in it. Similarly, when we make offerings, we see the spirit of God or the ultimate power of the devotees or of man.  They see love, see their devotion and when they get all these three things in full, then they are satisfied, God is hungry for emotion, it is our believer's gratitude for the ultimate power that we have in these small  -The small thing we play by doing that thing we offer becomes Prasad and we are happy to eat it and consider ourselves lucky.

 Greetings

 Annapurna Sharma









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